aanleiding_schwarzmalen1

schwarzmalen

een Facebookproject van Marja van Putten en Astrid Moors
https://www.facebook.com/schwarzmalen
Start 6 mei 2014

polke

– titel naar aanleiding van het schilderij Höhere Wesen befahlen: Rechte obere Ecke schwarz malen!’ van Sigmar Polke

Participatie-maatschappij
“Publieksparticipatie en cultureel ondernemerschap in de kunst” staat hoog in het vaandel bij de politiek. Kunst wordt afgemeten aan economische belangen, waardoor kunst zijn autonome status verliest en ‘gewenst’ moet zijn. Is er genoeg publiek voor? Welke kunst wil de maatschappij?

de zin van kunst is zoek, de kunst verkeert in een identiteitscrisis”

Participatie-kunstwerk
Daarom maakten we een kunstwerk samen met ons publiek. Wat was de rol van de kijker en wat was de rol van de maker? Wat legt de toeschouwer in ons werk?

denken dat de ander denkt zoals jij denkt, ziet zoals jij ziet”

Kunst bekijken gaat gepaard met projectie. Het werk roept allerlei gedachten en associaties op die de toeschouwer op zichzelf betrekt. En ook de kunstenaar maakt bij het maken van het werk en het beschouwen ervan gebruik van projectie. In ons project willen we deze projecties zichtbaar maken door het werk en de stappen om het te maken te delen met de toeschouwer. De toeschouwer wordt daardoor van zijn afstandelijke beschouwende functie ontdaan en wordt participant.

Hoe hebben we dat gedaan?
Marja van Putten en Astrid Moors startten beiden met een nieuw schilderij.
We hebben onze Facebook-vrienden mee laten beslissen bij keuzes in dat werk.
Elke week stelden we via Facebook een vraag over een volgende stap.

Begin mei 2014 begonnen we met een leeg doek van 2 x 2 meter. Deze doeken snijden we, tijdens de slot-performance, ieder in 16 delen.

verdeling

Oorsprong
Doordat wij ieder een schilderij hebben gemaakt met eenzelfde oorsprong, konden we het gegeven ‘projectie’ al binnen ons eigen proces inzetten. Denken wij dat we hetzelfde denken?
Om te benadrukken dat we een gelijk startpunt hebben, is een stuk tekst uit ‘hartslag’ van Jens Christian Grøndahl als uitgangspunt genomen.

grondahl

Starten na crowdfunding

klik1Voordat we zouden kunnen beginnen, was het noodzakelijk dat we minstens 4 delen verkocht zouden hebben. De vraag aan jullie:KOOP! Twee schilderijen van 40 x 40 cm voor €49,95 ex. 6% BTW. De deadline om te kopen was 6 mei. Kopen kan ook nu nog, alleen is de keuze erg beperkt….

Een toekomstig eigenaar kocht dus voorgaande aan het proces van elk schilderij één deel (1/16 en 1/16). De beide stukken zijn van hetzelfde deel van het doek (bijvoorbeeld twee maal nr 8). De prijs voor de 2 delen werk is voor iedereen toegankelijk en belachelijk laag: € 49,95,- ex. 6% BTW. Daarvoor krijgt de koper twee schilderijen van 40×40 cm en een echtheids-certificaat.

2 schilderijen van 40×40 cm samen te koop voor € 49,95 (ex. 6% btw).
Kopen kan niet meer… alle delen zijn verkocht.

De smaak van het publiek
Via Facebook hebben we de kijker (=iedereen) uitgenodigd invloed uit te oefenen op de ontwikkeling en het ontstaan van het schilderij. De vragen die we de kijker voorschotelden werden zo concreet mogelijk geformuleerd, via multiple choice. Een van de vragen was bijvoorbeeld:

– Welke attributen schilderen we? / which attributes do we paint?
een grijze pruik / a grey wig
een plooirok / a pleated skirt
zijn schoenen / his shoes
geen / none

Vervolgens verwerkten we het meest gekozen antwoord in onze schilderijen. Ook wij wisten tijdens het schilderen niet wat de ander zou schilderen, wij verrasten elkaar ook elke week weer.
Meerdere vragen bepaalden zo de keuzes en het ontstaansproces van het schilderij. Zo ontstonden er twee schilderijen gekozen/gemaakt/beïnvloed door jullie, het publiek, de kijker. De vraag ‘welke kunst wil de maatschappij‘, werd zo beantwoord door middel van publieksparticipatie. Déze!

Facebook

Het gehele proces was te beïnvloeden en te volgen via deze site en via onze facebookpaginahttps://www.facebook.com/schwarzmalen, daarop een wekelijkse update en een wekelijkse nieuwe vraag. Op deze website was het proces te volgen, en uiteraard nog steeds te zien, als duidelijk en sec naslagwerk. Zonder reactiemogelijkheid.

Het snijden van het werk is een performance

Het eindresultaat was te zien tijdens de slot-performance in Weesp op 12 juli j.l.

Tijdens deze performance werd het doek in de desbetreffende stukken gesneden en in zijn kleinere vorm opnieuw opgespannen om te verhuizen naar de nieuwe eigenaren. Kijk op facebook voor een timelapse van het evenement.

Eindproduct

Heel bijzonder is dus, dat je op voorhand nog niet wist wat je zou kopen (want de doeken waren nog leeg) maar je kon erover mee beslissen!

Uiteindelijk krijgt de koper twee schilderijen van 40×40 cm (of meerdere, als hij/zij er meerdere heeft gekocht). Daarbij hoort ook een mooie A3 c-print van de gehele beide schilderijen toen ze nog niet in stukken waren gesneden en een echtheids-certificaat ondertekend door beide kunstenaars.