Dit project is afgerond schwarzmalen1: eerste editie, 2 personen 06-05-2014 tot 12-07-2014
Beide kunstenaars maakten ieder een schilderij van 2 x 2 meter en lieten het publiek meebeslissen in het proces via Facebook. De schilderijen zijn ten slotte in 16 delen geknipt en opnieuw opgespannen (40×40 cm) in het bijzijn van het publiek. Deze delen zijn van te voren en blanco verkocht.
Video registratie van de snij- en opspan performance Video registration of the cut- and re-stretch performance
– titel naar aanleiding van het schilderij ‘Höhere Wesen befahlen: Rechte obere Ecke schwarz malen!’ van Sigmar Polke –
Participatie-maatschappij “Publieksparticipatie en cultureel ondernemerschap in de kunst” staat hoog in het vaandel bij de politiek. Kunst wordt afgemeten aan economische belangen, waardoor kunst zijn autonome status verliest en ‘gewenst’ moet zijn. Is er genoeg publiek voor? Welke kunst wil de maatschappij?
“de zin van kunst is zoek, de kunst verkeert in een identiteitscrisis”
Participatie-kunstwerk Daarom maakten we een kunstwerk samen met ons publiek. Wat was de rol van de kijker en wat was de rol van de maker? Wat legt de toeschouwer in ons werk?
“denken dat de ander denkt zoals jij denkt, ziet zoals jij ziet”
Kunst bekijken gaat gepaard met projectie. Het werk roept allerlei gedachten en associaties op die de toeschouwer op zichzelf betrekt. En ook de kunstenaar maakt bij het maken van het werk en het beschouwen ervan gebruik van projectie. In ons project willen we deze projecties zichtbaar maken door het werk en de stappen om het te maken te delen met de toeschouwer. De toeschouwer wordt daardoor van zijn afstandelijke beschouwende functie ontdaan en wordt participant.
Hoe hebben we dat gedaan? Marja van Putten en Astrid Moors startten beiden met een nieuw schilderij. We hebben onze Facebook-vrienden mee laten beslissen bij keuzes in dat werk. Elke week stelden we via Facebook een vraag over een volgende stap.
Begin mei 2014 begonnen we met een leeg doek van 2 x 2 meter. Deze doeken snijden we, tijdens de slot-performance, ieder in 16 delen.
Oorsprong Doordat wij ieder een schilderij hebben gemaakt met eenzelfde oorsprong, konden we het gegeven ‘projectie’ al binnen ons eigen proces inzetten. Denken wij dat we hetzelfde denken? Om te benadrukken dat we een gelijk startpunt hebben, is een stuk tekst uit ‘hartslag’ van Jens Christian Grøndahl als uitgangspunt genomen.
Starten na crowdfunding
Voordat we zouden kunnen beginnen, was het noodzakelijk dat we minstens 4 delen verkocht zouden hebben. De vraag aan jullie:KOOP! Twee schilderijen van 40 x 40 cm voor €49,95 ex. 6% BTW. De deadline om te kopen was 6 mei. Kopen kan ook nu nog, alleen is de keuze erg beperkt….
Een toekomstig eigenaar kocht dus voorgaande aan het proces van elk schilderij één deel (1/16 en 1/16). De beide stukken zijn van hetzelfde deel van het doek (bijvoorbeeld twee maal nr 8). De prijs voor de 2 delen werk is voor iedereen toegankelijk en belachelijk laag: € 49,95,- ex. 6% BTW. Daarvoor krijgt de koper twee schilderijen van 40×40 cm en een echtheids-certificaat.
2 schilderijen van 40×40 cm samen te koop voor € 49,95 (ex. 6% btw). Kopen kan niet meer… alle delen zijn verkocht.
De smaak van het publiek Via Facebook hebben we de kijker (=iedereen) uitgenodigd invloed uit te oefenen op de ontwikkeling en het ontstaan van het schilderij. De vragen die we de kijker voorschotelden werden zo concreet mogelijk geformuleerd, via multiple choice. Een van de vragen was bijvoorbeeld:
– Welke attributen schilderen we? / which attributes do we paint?
een grijze pruik / a grey wig
een plooirok / a pleated skirt
zijn schoenen / his shoes
geen / none
Vervolgens verwerkten we het meest gekozen antwoord in onze schilderijen. Ook wij wisten tijdens het schilderen niet wat de ander zou schilderen, wij verrasten elkaar ook elke week weer. Meerdere vragen bepaalden zo de keuzes en het ontstaansproces van het schilderij. Zo ontstonden er twee schilderijen gekozen/gemaakt/beïnvloed door jullie, het publiek, de kijker. De vraag ‘welke kunst wil de maatschappij‘, werd zo beantwoord door middel van publieksparticipatie. Déze!
Facebook
Het gehele proces was te beïnvloeden en te volgen via deze site en via onze facebookpaginahttps://www.facebook.com/schwarzmalen, daarop een wekelijkse update en een wekelijkse nieuwe vraag. Op deze website was het proces te volgen, en uiteraard nog steeds te zien, als duidelijk en sec naslagwerk. Zonder reactiemogelijkheid.
Het snijden van het werk is een performance
Het eindresultaat was te zien tijdens de slot-performance in Weesp op 12 juli j.l.
Tijdens deze performance werd het doek in de desbetreffende stukken gesneden en in zijn kleinere vorm opnieuw opgespannen om te verhuizen naar de nieuwe eigenaren. Kijk op facebook voor een timelapse van het evenement.
Eindproduct
Heel bijzonder is dus, dat je op voorhand nog niet wist wat je zou kopen (want de doeken waren nog leeg) maar je kon erover mee beslissen!
Uiteindelijk krijgt de koper twee schilderijen van 40×40 cm (of meerdere, als hij/zij er meerdere heeft gekocht). Daarbij hoort ook een mooie A3 c-print van de gehele beide schilderijen toen ze nog niet in stukken waren gesneden en een echtheids-certificaat ondertekend door beide kunstenaars.
Wil je een vlak kopen? Een vlak van beide schilderijen (dus straks 2 schilderijen van 40×40 cm) kost € 49,95 ex. 6% BTW. Mail post@schwarzmalen.nl en je krijgt een reply met tekst en uitleg. Klik hieronder op het vlak naar keuze. Helaas…. alle vlakken zijn verkocht! Je krijgt automatisch ook hetzelfde gedeelte van het andere schilderij.
Doneer gemakkelijk via paypal. Alle binnengekomen gelden worden eerlijk verdeeld over de kunstenaars die meedoen met Schwarzmalen 2.10
Hieronder een wekelijkse update van het proces, onderin is het begin. You can see the weekly update down here, chronological order, beginning at the bottom.
Het proces
het eindreslutaat: 2 maal 16 delen van 40 x 40 cm the outcome: 2 times 16 parts of 40 x 40 cm
presentatie, snij en her-opspan-performance was op the presentation, cut and re-stretch-performance was 12 07 2014 in Weesp
AF! Tot de eerste week van juli hebben we de kans gehad door te werken aan de schilderijen. FINISHED! Untill the first week of July we were able to continue painting.
week 5: 11 juni 2014
vraag 5
is het schilderij af? / is the painting ready?
– ja, niks meer aan doen / yes, keep your hands off the painting
– ja, bijna, werk maar door met de gegevens die je nu hebt / yes, almost, continue to work with the data that you have now
– nee, ik wil iets aan het plafond /no, I want something on the ceiling
– nee, ik vertel hieronder waarom / no, I will tell below why
Uitslag / Result: 5: ja, bijna, werk maar door met de gegevens die je nu hebt / yes, almost continue to work with the data that you have now
week 4: 27 mei 2014
vraag 4
– Wat is het motief? / What is the theme? Is er een (abstract) verbindend element in het schilderij, een structuur? Do we have an (abstract) connecting element in the painting, a pattern?
– strepen / stripes
– rondjes / circles
– vierkantjes / squares
– een patroon / a pattern (light color)
– geen structuur / no pattern
Uitslag / Result: 4: een patroon / a pattern
week 3: 20 mei 2014
vraag 3
– Hoe is de onderlinge verhouding? / What is the relationship?
vijandig / hostile
liedevol / loving
intiem / intimate
– Welke stemming overheerst? / What mood prevails?
aandacht / attention
spanning / tension
irritatie / irritation
– Hoe is dat zichtbaar? / How is it visible? – door het schilderen van: / by painting:
een symbool / a symbol
een dier / an animal
een kleurvlak / a patch
tekst velden / text fields
Uitslag / Result: 3a: intiem / intimate 3b: spanning / tension 3c: een dier / an animal
week 2: 13 mei 2014
Vraag 2 – Welke mensen schilderen we? / which humans do we paint?
de man / the man
de vrouw / the woman
beiden /both
geen van beiden /none of the above
– Welke attributen schilderen we? / which attributes do we paint?
een grijze pruik /a grey wig
een plooirok /a pleated skirt
zijn schoenen / his shoes
geen /none
Uitslag / Result: 2a: beiden / both (roze/pink) 2b: zijn schoenen / his shoes (zwart/black)
week 1: 6 mei 2014
= start van het werk, opzet van de achtergrond. De eerste vraag. = beginning of the work, first layer and background. The first question.
Vraag 1: Wat willen jullie? / What do you want? – het is nacht / it is night – de zon schijnt fel naar binnen / the sun shines brightly inside – het is overdag maar de gordijnen zijn dicht /it is during the day but the curtains are closed
Uitslag / Result: het is overdag maar de gordijnen zijn dicht it is during the day but the curtains are closed